דברים שלא ידעתם, ואל תתביישו לשאול!!
אחד הכלים המשמעותיים ביותר בשמירה על איכות חיים גבוהה הוא הרכב.
הוא מנייד אותך מנקודה לנקודה ומאפשר לך לנהל אורך חיים קל ומהנה.
מאידך, אחת הפעולות המתישות ביותר היא קניה ומכירה. ההתרוצצות הבלתי נגמרת אחרי רכבים במקומות שונים, בדיקות לפני קניה שיש לערוך וכמובן הסיכוי שלא תמיד מספרים לך את האמת. מהם הממצאים האמיתיים בבדיקה ואיפה הבודקים “מכסים” את עצמם כדי לא לתת לך אחריות…
כן, אני יודע, זה מוביל אותך לאי וודאות ומקשה עליך מאוד בביצוע הבחירה הנכונה.
הדחף “לסגור עניין” ולדהור לדרכך, זה מה שבדיוק מפחיד אנשים שלא רוצים לבקר במוסך לעיתים קרובות או כאלה שאין להם אוריינטציה טכנית מתאימה.
בדו”ח אשר לפניך, סיכמתי את כל העקרונות והדרכים החשובות שלמדתי עם השנים, רכשתי ידע מקצועי יוצא דופן וכל זאת כדי ללוות כמה שיותר אנשים לרכוש רכב בצורה מקצועית, אובייקטיבית ובטוחה.
לבחור את הרכב זה השלב האחרון. לבחור רכב זה עולם ומלואו, זאת שפה, וזאת הסיבה שבכדי לצאת לדרך, צריך להכיר את השפה, החוקים והתחרות.
אז מה עושים???
בוא נכוון אותך נכון למסלול, שיוביל אותך לרכב הבא שלך בלי חשש.
ראשית, ההחלטה הבסיסית ביותר שעומדת בפניכם, זה החלטה ברורה לרכישת רכב.
תקציב ותנאים – לפני שמחפשים לקנות רכב יד שניה , צריך ללמוד את השוק – אחרי מס’ שנים שלא קנית רכב חשוב להבין ולדעת מה השוק אומר, מחירים עדכניים (בוודאי מחירון מעודכן), אם צריך מימון מה האופציות שעומדות בפניי? – חשוב! חשוב! – לא להתפתות לסכום החודשי הנמוך ולגלות בסוף שהבלון התפוצץ. וכשבאים למכור את הרכב, המחיר שלו נמוך מסך ההלוואה שנותרה.
בשלב החיפושים, אנחנו עוברים בין מגרשי מכוניות, חברות ליסינג, פגישות עם מוכרי רכבים, או מתקשרים ומבררים פרטים מאנשים פרטיים ומחברות הליסינג והסוחרים.
כולנו יודעים שצריך לשאול על הקילומטר, הבעלויות הקודמות, המחיר במחירון והמחיר המבוקש…
מה הקילומטראז’ של הרכב? פחות מהממוצע או יותר מהממוצע קובע לאנשים אם לקנות או לא.
כמה בעלויות היו על הרכב? ממצא שמשפיע על הרוכש הישראלי ללא דופי.
המחיר והגמישות במחיר – בשיחה הראשונית תסננו את הרכבים לפי מחיר, קילומטראז’, בעלויות ופרמטרים נוספים (תאונות, היסטוריית טיפולים, צבע, כמה זמן נותר לטסט וכד’). אם אתם נתקלים באדם שמראש אתם מבינים שהוא לא גמיש במחיר, והמחיר לא מתאים לכם, אז חבל על הזמן, אתם אפילו לא הולכים לראות.
עד פה, כולנו מנוסים… אבל רק אנשים שבאים מתחום הרכב ויהיו אובייקטיבים עבורכם יגלו לכם את השאלות האמיתיות…
לגבי הק”מ ברכב – יותר מהממוצע (בגבול נורמאלי) או פחות מהממוצע זו לא הבעיה, רכב שטופל נכון ובזמן מאריך חיים. בעדיפות רכב עם מעט יותר ק”מ מהממוצע ומטופל טוב בפחות כסף מאשר רכב ישן עם אותם ק”מ וכל מה שמסביב למנוע מתחיל להתיישן ולהתקלקל.
וודאו שהרכב לא משועבד – מומלץ לשאול את בעל הרכב אם יש שיעבוד לרכב וכמה נותר עד לפדיון במידה ויש שיעבוד. ישנם מצבים שהיתרה יותר גדולה ממחיר המכירה וחשוב לדעת שבעל הרכב מבין שהוא צריך להשלים את היתרה ורצוי שהוא ישלים את היתרה לפני שאתם מעבירים את הסכום הגדול. כמובן הסכום המשועבד עובר לגורם המשעבד. לאחר שקיבלתם כתב שיפוי מהגורם שהוא מתחייב להוריד את השיעבוד לאחר העברת הסכום הנותר.
רצוי ומומלץ לבקש מבעל הרכב להוציא רישיון עדכני ולבדוק שאין עיקול על הרכב. יתרה מזאת, כדאי אף להגדיל ראש ולפנות גם לרשם החברות ורשם המשכונות כדי לוודא שהשעבוד על הרכב יירד גם משם.
בידקו את מספר המנוע, מספר השלדה ומספר הרישוי. ודאו שהם תואמים לנתונים הרשומים ברישיון. במידה ושמתם לב כי מספרי השלדה או המנוע, מטושטשים או שחוקים עדיף לוותר על הרכב. רצוי כמובן שבר סמכא יבדוק זאת מקצועית.
חשוב לראות את רישיון הרכב, כך תוכלו לבדוק את מספר הבעלויות (ברכב מיד ראשונה יופיע בסעיף הזה המספר– 00, ובהתאמה ברכב יד שנייה יופיו המספר 01 – אל תתבלבלו בין יד 2 או בעלות 02 (יד 3)).
חיקרו איפה מטופל הרכב? ובאיזה תדירות? רכב שלא מטופל בעקביות, ומזגזג בין מוסכים שונים אצל אותם הבעלים, מאבד נקודות בשלב הזה, אלא אם יש התגמשות במחיר.
בחנו את הרכב באור יום – בדקו כמות שמן וצבעו (אם הוא שחור פיח,סביר להניח שהרכב לא טופל מזמן). כדי לוודא זאת, פתחו את פתח מילוי השמן ופשוט תביטו אם יש גושים על המכסה או צבע של נס קפה. תנו לבר סמכא לבדוק את הרכב ולעשות נסיעת מבחן
בצעו העברת בעלות – חשוב לדעת כי על פי משרד התחבורה, האחריות על ביצוע העברת הבעלות היא של בעל הרכב הנכנס. בזמן העברת הבעלות ייבדקו שעבודים ועיקולים ובמידה ואין כאלה על הרכב, הבעלות תועבר אליכם. ההמלצה היא להעביר אל המוכר את התשלום בעבור הרכב רק לאחר העברת הבעלות ולאחר ווידוא כי הרכב אינו מעוקל או משועבד במידה וזה העברה בנקאית ואם לא ביצעתם את בדיקת הרישיון ברישוי אם עשיתם כך , אין חשש להעביר את הכסף לפני העברה.
שימו לב! ק”מ נמוך לא בהכרח משקף את המציאות. למשל, רכב בבעלות המשטרה או חברות שמירה למיניהם יגמע אולי מעט ק”מ אבל הבלאי שלו גדול מאוד שכן, כוחות הביטחון בד”כ ישאירו את האוטו מונע גם אם הוא לא נוסע…. אבל אף אחד לא מגלה לכם את זה….
זיכרו! “רכב זה לא מוצר מוגמר כמו טלוויזיה שבאה באריזה”
ונימה אופטימית לסיום… רכישת רכב יד שנייה עשוייה להיות תהליך מהיר וטוב שבסופו – אתם זוכים ברכב טוב ובמחיר מתאים. לא מומלץ ולא כדאי לקנות רכב בלי בדיקות ובירורים ובלי להכיר את השוק ולכן לא כדאי למהר. כדאי לראות כמה רכבים ולדעת מה רוצים. אפשר גם לפנות למומחים מהתחום שהם בעלי ידע מקצועי בתחום הרכב אך גם בקיעים במגמות השוק ובטקטיקות של הסוחרים. מומחים המתמחים בליווי בתהליכי מכירה וקניה של רכבים יד 2 אינם בעלי אינטרסים ולא ינסו ‘להשחיל’ לכם את הרכבים שבמלאי. אנחנו נרכוש בעבורכם את הרכב הטוב ביותר עבורכם במחיר המשתלם ביותר.
אני שמח שהייתה לי ההזדמנות להעביר לך מידע חשוב זה. לרכישת הרכב הבא שלך, אני מזמין אותך להצטרף לקבוצה גדולה מאוד של לקוחות שרכשו רכב בלי לבזבז זמן, כסף וריצות מיותרות ועברו תהליך מדהים של רכישת הרכב המתאים לצרכיהם, לתקציב שהם הגדירו ומבלי לזוז מהספה….
כתב: שי ונונו
מומחה בתחום הרכב
בעלים של buybyecar